wandelen

Zo kom je makkelijk aan voldoende beweging

Nieuw advies van de Nederlandse Gezondheidsraad

Onlangs schreef de Nederlandse Gezondheidsraad een nieuw advies. Daar waar we eerst om gezond oud te kunnen worden zo’n 150 minuten over vijf dagen moesten bewegen is er nu een nieuw advies. Advies waar menig kantoorarbeider blij mee zal zijn. Volgens de nieuwe norm maakt het namelijk niet uit wanneer en hoe vaak je beweegt ALS je maar aan 2,5 uur per week komt.

Hoewel ik van mening ben dat iedere dag 20 minuten bewegen een stuk gezonder voor je is dan ééns per week 2,5 uur lang te bewegen is het voor menig mens nu wel een stuk haalbaarder geworden. Ik ken namelijk genoeg vrouwen die 3 dagen in de week wel de rust en de ruimte vinden om een uurtje te bewegen.

Toch is het voor veel vrouwen nog steeds lastig om aan voldoende beweging te komen. Vandaag deel ik 10 manieren om gemakkelijk aan die 2,5 uur beweging per week te komen.

Kies voor een personal trainer

Ben je geen sporter? Weet je van jezelf dat je snel iets saai vindt en zeg je snel af? Dan is het de moeite waard om te investeren in een personal trainer. In ieder geval totdat je bekend bent met bepaalde oefeningen en je een basis conditie/spierkracht hebt opgebouwd. Sporten zonder basis conditie of kracht is nooit leuk. Gelukkig zal je merken dat, met de juiste begeleiding, je snel veel progressie zal maken. Ga voor een personal trainer die bij je past. Iemand waarmee je een klik hebt en waarvan jij het gevoel hebt dat hij/zij naar je luistert. Al is het maar 1x per week. Je zal merken dat je een afspraak met een personal trainer minder snel zal afzeggen dan een wanneer je alleen of met een vriendin gaat.

Verborgen beweging

Pak de trap, de fiets, mail niet naar collega’s maar ga het hen lopend vragen. Hier is al eindeloos veel over geschreven maar het is waar. De makkelijkste en meest natuurlijke manier van bewegen is de zogenoemde verborgen beweging. Probeer zoveel mogelijk overdag te bewegen en je komt al een heel eind.

Kies voor een wandelende gewoonte

Dit is mijn favoriet! Maak het je nieuwe gewoonte om vaste dagen op een vast tijdstip een rondje te gaan wandelen. Al is maar 20 minuten en doe je dat 3x per week. Je komt dan al aan 60 minuten beweging per week. Als je dat optelt met de verborgen beweging kom je makkelijk aan 150 minuten per week. Het liefst wandel ik ’s ochtends maar ik weet dat dat voor vele een luxe is. Je kunt ook prima met je partner, een vriendin, de kinderwagen, de hond of gewoon met muziek of een goede potcast op je oren na het avondeten even 20 minuten lopen in plaats van op Instagram of Facebook te zitten.

Begin je dag met een trap

Ik denk dat 90% van de lezers toch wel een trap in huis hebben. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Jaag je hartslag lekker omhoog door je dag te beginnen met 20x een trap op een neer te lopen. Sta gewoon 10 minuten voor de rest van het huis op en je loopt niemand (en zij jou niet) in de weg. Trappen lopen is een hele goede manier om snel conditie op te bouwen. Bovendien neemt het weinig extra tijd in beslag.

Doe mee aan een groepsles

Schrijf je in voor een groepsles! Het is minder vrijblijvend dan zelfstandig sporten en er is al een training voor je bedacht. Ga voor een extra stok achter de deur met een vriendin. Ben jij iemand die zich snel verveeld? Wissel dan regelmatig van sportlessen maar neem jezelf voor dat altijd 1x per week te doen. Een groepsles duurt meestal een uurtje en is op een pittige inspanning die ook nog eens goed voor figuur is.

Parkeer je auto verder weg

Maak er een gewoonte van om je auto niet zo dicht mogelijk bij de ingang van de supermarkt te zetten. Parkeer je auto een straat verder dan waar je vriendin woont als je op de koffie gaat en zet je auto een paar honderd meter verder van je werk. Nog een slimme manier om aan wat extra stappen per dag te komen.

Creëer challenges

Maak bewegen leuk en uitdagend voor jezelf. Creëer maandelijks challenges die je motiveren. Bijvoorbeeld deze week wil ik 7 x 10.000 = 70.000 stappen zetten. Ben je meer van het sporten? Neem je dan eens voor om 15 km hard te lopen deze week of om 150 squats te doen.

Koop een stappenteller

Een andere bron van motivatie kan een stappen teller zijn. Ik merk dat veel vrouwen zich vergissen in de hoeveelheid stappen die zij op een dag zetten. Ga jij met de auto naar het werk, heb jij een zittend beroep en houd je verder niet van sporten? Grote kans dat jij niet meer dan 5000 stappen op een dag zet. Een stappenteller geeft je inzicht. Zie jij dat je inderdaad om 18.00 uur nog maar 5000 stappen gezet hebt? Wellicht ga je dan toch nog even een rondje om of pak je 20x een trap.

Ga voor de toeristische route

Dit is ook iets wat ik vaak doe. Vooral als het mooi weer is vind ik fietsen heerlijk. Eenmaal op de terugweg van de supermarkt kies ik er vaak voor om een blokje om te fietsen. Die extra 10 minuten lijken niet veel maar tel dat eens op in de week? Pak af en toe eens een lusje extra op de fiets.

Zoek naar actieve uitjes

Voor mijn werk zit ik veel. Coachen achter de computer, coachen in de praktijk, blogs typen achter de computer, mails beantwoorden en ga zo maar door. Ik vind het heerlijk om die werk-modus af te wisselen met actieve uitjes. Lekker een dagje naar texel, wielrennen met een vriendin, musea bezoeken met familie, slenterend een stad verkennen, over strand banjeren met de honden en als de zon schijnt even een baantje trekken in een meer.

Op zoek naar meer manieren voor een gezond & energiek lijf?

Vraag hier je gratis e-book met 5 waardevolle strategieën aan en ontvang tijdelijk nog eens als bonus een receptenboek gratis! Ja, ik ben benieuwd naar deze strategieën! 

Kom jij al aan 2,5 uur beweging per week?

Hoe doe jij dat? Laat het me weten op Facebook!

www.facebook.com/succesvolzonderdieet