Zo kom je van je PDS klachte af

Zo ben ik van mijn darmklachten (PDS) afgekomen

Naar schatting heeft zo’n 5 tot 20% van de Nederlanders er last van: een spastische darm, ook wel het prikkelbaar darmsyndroom genoemd. Een overgevoelige darmwand of verstoorde bewegingen van de darm zorgt voor fikse pijnen in de buik. Soms zo erg dat het lastig is om de dagelijkse dingen goed te kunnen doen.

Opvallend is dat twee keer zo veel vrouwen als mannen hier last van hebben en dat de diagnose veelal op jong volwassen leeftijd gesteld wordt.

Ik was hier één van.

Rond mijn 20e levensjaar (ik weet het niet meer precies) kreeg ik steeds vaker last van krampen in mijn onderbuik. Ook werd mijn stoelgang onregelmatiger. Soms zo onregelmatig dat ik me er ziek door voelde. Na een bezoek aan de huisarts concludeerde zij dat ik een spastische darm had. Ik kreeg een bult zakjes mee naar huis en die ik dagelijks in moest nemen. Gelukkig werd het door deze zakjes in een rap tempo beter.

Totdat ik op vakantie ging naar Frankrijk en ik eenmaal op plaats van bestemming erachter kwam dat ik ‘de zakjes’ vergeten was. Wat een nachtmerrie. Van een stokbroodje werd ik hondsberoerd en de klachten leken wel erger dan voor ik de zakjes nam. Zou ik nu dan nooit meer zonder medicatie kunnen?

Het zit niet in mijn aard om me ergens afhankelijk van op te stellen. Ook ben ik niet het persoon dat zich gemakkelijk tot medicatie als oplossing wend. Eenmaal terug in Nederland begon ik te onderzoeken waardoor ik me beter zou kunnen voelen zonder medicatie. Vanaf die dag heb ik nooit meer een zakje genomen en ben ik tot op de dag van vandaag PDS-klachtenvrij.

Ik wil vandaag graag met je delen hoe met PDS om ga zodat ik er geen last meer van heb. Wellicht kunnen deze tips jou ook helpen. Let wel op: voor iedereen werkt iets anders! Zo hebben sommige juist minder vezels nodig in plaats van meer.

Cardio

Als je dit niet doet, ontzeg je jezelf een hoop. Nee, dat meen ik echt! Beweging zet je darmen in beweging. Begin je dag met een stukje wandelen, fiets naar je werk of ga tussendoor ergens even 20 minuten zwemmen. Het maakt niet uit maar doe iets. Met name de cardio (conditie vergrotende bewegingssoorten) zorgt voor een regelmatige stoelgang.

Andere voeding

Dit is een heikel onderwerp omdat, ik kan het niet vaak genoeg zeggen, voor iedereen wat anders werkt! Toen ik meer vezels (met name uit groente) ging eten voelde ik veel beter. Dat komt met name omdat ik daarvoor zo slecht at. Croissantje hier, broodje eiersalade daar en oja een redbulletje voor wat extra energie. Door die voedingskeuzes kreeg ik veel te weinig goede vezels binnen en is het een logisch gevolg dat meer vezels bij mij een hoop klachten oploste. Toch heb ik ook klanten begeleid die last hadden van PDS die juist minder vezels nodig hebben en bijvoorbeeld helemaal niet tegen kruisbloemige soorten kunnen.

Transvetten (lees pizza, patat, koek, taart etc) zijn voor mij het recept voor een rampscenario. Ik weet als ik dat eet dat ik daar minimaal een dag of 3 mee zoet ben. Ook te veel gluten is voor mij een no-go. Nu is het niet zo dat ik ze niet eet, in tegendeel, maar ik heb daar wel een goede balans in gevonden.

Geen strakke (heup)broeken

Haleluja voor alle high-waist jeans! De strakke heup-skinny jeans zijn niet fijn als je last hebt van PDS. Geef je buik wat ruimte lady’s. Gewoon lekker laten hangen en ontspannen, vinden je darmen ook veel fijner.

8 uur slaap per nacht

Slaap is voor mij heilig. De ergste aanvallen kreeg ik in de tijd dat ik onregelmatige diensten draaiden. Zeker tijdens slaapdiensten sliep ik dus amper. Van weinig slaap raakt mijn lijf in de war en lijken de PDS klachten te verergeren.

Langzamer leven

Oké, dit klinkt misschien gek. Met langzamer leven bedoel ik letterlijk dat ik dingen nu in een langzamer tempo doe dan voorheen. Een fysiek langzamer tempo staat voor mij gelijk aan psychisch een langzamer tempo. Dan bedoel ik niet dat ik langzaam denk maar dat ik dingen met aandacht doe. Eén voor één. Waar ik vroeger na het opstaan al direct mijn to-do lijst voor de dag in mijn hoofd had, kijk ik nu ’s ochtends pas in mijn agenda wat mijn eerst volgende afspraak is. Dat levert mij een hoop ontspanning op. Daar waar ik voorheen chronisch gejaagd en gestresst was, probeer ik nu een chronisch vakantie-tempo aan te houden. Je denkt nu wellicht: wat een gezwets over stress, dit gaat toch over PDS? Jazeker, stress verergert PDS klachten dramatisch. Stress slaat namelijk automatisch op je maag-darmkanaal. Als je al last hebt van PDS, is de kans groot dat de stress daar voelbaar gaat zijn.

PAS OP! Maak je darmen niet lui!!

Zo dat zijn een hoop uitroeptekens maar ik wil je er graag voor behoeden. Ik ben er namelijk zelf met open ogen ingetrapt. Ook zie ik het veel mensen om me heen doen. Mensen die denken dat zij een glutenallergie hebben of niet tegen suiker kunnen, schrappen dit volledig uit hun voedingspatroon. Op enkele uitzonderingen na is dit helemaal niet nodig. Sterker nog, je krijgt luie darmen.

Zie het als volgt: je kunt moeilijk lezen. Vervolgens maak je jezelf gemakkelijk en lees je helemaal niet meer. ALS je dan een keer leest is het hele opgave, je bent het niet meer gewend. Zo is het ook met je darmen. Zet ze regelmatig aan het werk! Luie darmen zijn een drama want als je dan een keer een slagroomtaartje of een boterham eet kun je ziek van worden en dat is nu net niet wat je wilt.