hormonen uit balans

Zijn jouw hormonen uit balans?

Vandaag gaan we het hebben over de twee belangrijkste hormonen voor de vrouw: progesteron en oestrogeen. Tijdens je cyclus heb je op bepaalde momenten wat meer van het één en dan weer wat meer van het ander. Dat is een heel natuurlijk proces die invloed heeft op je vruchtbaarheid. Wat je echter niet wilt, is dat deze twee chronisch uit balans zijn.

Oestrogeen wordt het grootste gedeelte aangemaakt in je eierstokken maar ook in vetweefsel zoals in je borsten. Tijdens je zwangerschap stijgt de aanmaak van oestrogeen in verhouding tot progesteron. Na de bevalling is daalt deze aanmaak weer en kan het even duren voordat deze volledig in balans zijn (lees ook: wat iedere kersverse moeder zou moeten weten). Ditzelfde gebeurd tijdens je cyclus. Tussen de in de twee weken voor je menstruatie daalt je oestrogeen waarde waardoor je bijvoorbeeld last kunt krijgen van onbedwingbare snaaibuien.

Symptomen dat je te weinig oestrogeen aanmaakt:

  • Somber
  • Depressie
  • Snaaibuien
  • Concentratieproblemen
  • Slaapproblemen
  • Laag libido
  • Pijnlijke gewrichten
  • Je constant hongerig voelen

Wat kun je doen bij te weinig oestrogeen?

Magnesium. Een flink aantal vrouwen hebben zonder dat zij dat weten een te kort aan magnesium. Hunker je naar chocolade? Dan is de kans groot dat je te weinig magnesium in je lijf hebt rondzwerven. Soms is twee weken voor menstruatie dagelijks magnesium slikken al genoeg. Meer weten? Lees hier : Anti-stress mineraal magnesium

Lijnzaad bevat een stofje dat lijkt op lichaamseigen oestrogeen. Een tekort kan zo worden aangevuld. Lijnzaad kun je kopen bij de supermarkt en verwerk je in smoothies, salades, in je yoghurt of kwark of mijn favoriet in je home-made granola 

Net zo vervelend is een te veel aan oestrogeen in verhouding met progesteron. Met name 40+ vrouwen lopen het risico op een oestrogeen dominantie. Dat komt omdat vanaf deze leeftijd je progesteron daalt. Normaal gesproken is dat geen probleem omdat je oestrogeen ook zou moeten dalen. Toch blijkt in de praktijk dat vrouwen te veel oestrogeen van buitenaf binnen kunnen krijgen. Daarnaast zijn er veel studies en onderzoeken gedaan naar de relatie tussen te veel aan oestrogeen en borstkanker. Uit deze studies blijkt toch een te veel aan oestrogeen, naast voeding en leefstijl, één van de belangrijkste risicofactoren is.

Symptomen dat er sprake is van oestrogeen dominantie:

  • Vocht vasthouden
  • Opgeblazen gevoel
  • Cellulitis
  • PMS
  • fibromyalagie

Wat kun je doen bij te veel oestrogeen?

Krachttraining. Met krachttraining vergroot je het spierweefsel en kun je indirect het vetweefsel verminderen. Ook verhoog je de aanmaak van testosteron. Dit ‘mannelijke’ hormoon hebben wij vrouwen ook nodig. Zo vergroot het je zin in seks en zorgt het voor een gezonde huidskleur. Wanneer je te veel oestrogeen hebt, heb je automatisch te weinig testosteron (balans).

Kruisbloemige- en groene groenten bevatten een stofje die je lever helpen om oestrogenen af te kunnen voeren en onschadelijk te kunnen maken.

Wees voorzichtig met chemische stoffen. We stellen ons dagelijks bloot aan allerlei chemische stoffen in make-up, douchegel, parfums maar ook de pil en wat dacht je van alle bestrijdingsmiddelen op ons eten? Deze stoffen kunnen de balans in onze hormonen flink verstoren. Maak eens keuze tussen producten. Zo gebruik ik bijvoorbeeld Neutral douchegel, geen parfum maar wel shampoo en make-up.

Buiten het verlagen of verhogen van je oestrogeen kun je je natuurlijk ook focussen op je progesteron. Ook progesteron wordt in je eierstokken aangemaakt. Dit hormoon speelt met name in de tweede helft van je cyclus een belangrijke rol en neemt dus vanaf je 40ste levensjaar af.

Symptomen dat er sprake is van een te kort aan progesteron:

  • PMS
  • pijnlijk, opgezwollen borsten
  • onreglmatige cyclus
  • zware bloedingen
  • slaapproblemen
  • angstaanvallen
  • schildklierproblemen

Wat kun je doen bij te weinig progesteron?

Vitamine C ondersteunt je bijnieren bij het maken van progesteron en cortisol. Lees hier: eerste hulp bij uitgeputte bijnieren

Verminder cafeïne en koffie want deze producten verhogen direct je cortisol aanmaak met als gevolg minder progesteron.

Ontspan en slaap voldoende. Stress is de grootste slopen en dikmaker van deze eeuw.