Wat is artrose en wat kan ik er aan doen?

Terwijl we steeds makkelijker oud worden, gaat de kwaliteit van leven steeds verder achteruit. Vooral vrouwen boven de 40 jaar blijken vatbaarder te zijn voor gezondheidsproblemen. Zo schreef ik al een artikel over schildklierproblemen (lees hier) en bijnieruitputting (lees hier) maar ook chronische (met of zonder ontsteking) gewrichtsproblemen komt bizar veel voor in Nederland. Zo keek ik ervan op dat in 2016 er maar liefst 1,1 miljoen (in de U.S.A. zijn dat er 27 miljoen!) mensen met artrose rondliepen.  Vandaag wil ik het hebben over artrose. Wat is het, hoe voorkom je het en wat kun je er zelf aan doen?

Lets go.

Wat is artrose eigenlijk?

Artrose is een chronische aandoening waarbij het kraakbeen tussen de wervels en botten aangetast is. Het kraakbeen weerhoudt de botten en wervels ervan op elkaar te schuren. Wanneer dit kraakbeen ruw, ongelijkmatig of zelfs helemaal weg is, kan de wrijving tussen de botten en wervels veel pijn veroorzaken. In Nederland wordt artrose gezien als een slijtage van het kraakbeen maar er is een beweging op komst die doormiddel van onderzoeken laat zien dat ons lijf zelf op artrose reageert zoals ze op een ontsteking zou reageren.

Primaire artrose is een vorm van artrose waarbij er geen duidelijke oorzaak is. Deze vorm van artrose kan op iedere leeftijd optreden en kan erfelijk zijn.

Bij secundaire artrose is er wel een duidelijke oorzaak. Zo kan artrose optreden na overmatige- of verkeerde belasting. De meest voorkomende oorzaken zijn echter een breuk, operatie of ontsteking van een gewricht.

Hoe voelt artrose?

Het kraakbeen figureert als het ware als een kussen tussen de twee boteinden. Je kunt voorstellen dat als het kraakbeen tussen bijvoorbeeld je ruggenwervels verdwijnt dit enorme pijn kan opleveren. Deze pijn treedt op of wordt erger naarmate je de betreffende gewrichten en botten belast. Naast dat het pijn voorkomt, zorgt het kraakbeen ook voor souplesse. Het ontbreken van voldoende gezond kraakbeen veroorzaakt stijfheid.

Hoe kom ik er vanaf?

Op dit moment is er nog geen medicijn op de markt die artrose kan genezen of kan herstellen. Het enige wat de huisarts voor je kan betekenen is het voorschrijven van ontstekingsremmende pijnstillers in de vorm van een crème of injectie. Het nadeel van deze injecties is dat deze cortisonen bevatten die op langer termijn meer schade aanrichten dan wenselijk is (bv. haaruitval). Wanneer de pijn ondragelijk is kan er zelfs in pijnklinieken een bepaalde zenuw geblokkeerd worden. Gelukkig is paracetamol meestal voldoende.

Naast medicijnen is een operatie ook een optie. Zo kan er een nieuw (kunst) gewricht geplaatst worden of de uiteinden van de botten gladder gemaakt worden.

Wat kan ik zelf nog doen?

  • Bewegen!! Stipt op nummer 1 staat bewegen. Wanneer iets pijnlijk is zijn we geneigd dit te gaan ontzien. Bij artrose is het een valkuil om niet te bewegen. Zeker als je langere tijd niet bewogen hebt, kun je ‘startpijn’ ervaren. Dit zal na een periode van regelmatig bewegen verdwijnen. Je kunt samen met een fysiotherapeut kijken hoe je het ‘slim kunt bewegen’ zodat je de gewrichtskapsels en spieren wel soepel houdt.
  • Eet ontstekingsremmend. Persoonlijk vind ik de onderzoeken die laten zijn dat ons lijf artrose aanvalt alsof het een ontsteking is interessant. Ik zou je zeer zeker aanraden om ontstekingsremmende voeding tot je te nemen. Denk bijvoorbeeld aan gember, kurkuma, olijfolie, appels, walnoten en knoflook.

Lees hier het artikel ‘kan kurkuma kanker voorkomen?’

  • Gezonde mond. Steeds duidelijke wordt het belang van een gezonde mond. Ontstekingen in je mond zijn vaak een basis voor een verminderde weerstand en verschillende ontstekingen in je lijf.
  • Gezond gewicht. Mensen met overgewicht hebben aanzienlijk meer kans op artrose. Hoe meer gewicht je beschadigde gewrichten moeten dragen, hoe erger de pijn en hoe groter de belasting. Bovendien veroorzaakt buikvet allerlei ontstekingen in je lijf. Investeer in een leefstijl verandering om zo duurzame resultaten te behalen.
  • Vermijd ontsteking bevorderende voeding zoals alcohol, nicotine, suiker en transvetten. Indien je sensitief bent voor bepaalde producten zoals zuivel van de koe, tomaten, schaaldieren of gluten kun je deze ook het beste wat minder tot je nemen. Eet dan in plaats van een schaaltje yoghurt bijvoorbeeld een ei op een roggebroodje.
  • Vitamine D supplement. Zeker in de herfst en winter lopen wij Nederlanders het risico op een te kort aan vitamine D. Bij een te kort aan vitamine D is het ontstaan van ontstekingen een bekend verschijnsel. Houd dit dus goed in de gaten! Ga regelmatig buiten een rondje wandelen als de zon schijnt.
  • Plan ontspan momenten voor jou alleen in! Daar is die weer hoor: stress. Als het gaat om ontsteking bevorderende factoren dan is stress de allergrootste. In dit geval is een aparte uitleg nodig. Als jij altijd op de GO stand staat (en dat staat 80% van de Nederlandse vrouwen onbewust) dan betekent dat een groot deel van de vitamines en mineralen daarvoor gebruikt worden. Indirect raak je dus ondervoed omdat andere lichaamsprocessen deze voedingsstoffen niet meer of minder krijgen. Heb jij last van artrose? Heb je dunner haar of haaruitval? Hoe zijn je nagels? Neem verantwoordelijkheid voor jouw algehele gezondheid en ontspan! Investeer in jouw ontspanning en stressreductie. Plan minimaal 3 momenten van 15 minuten per week in voor jezelf. Lees een tijdschrift, ga in bad of luister een muziekje terwijl je op de bank ligt.

Heb je nog andere tips? Of ervaring met deze tips? Leuk! Laat het me weten via Facebook.

 

deel dit artikel