uiteten-afvallen

Uiteten en toch afslanken, zo doe je dat

Regelmatig krijg ik de vraag van klanten of ze nog wel uiteten kunnen tijdens het ‘afslank’ traject. Het antwoord?

Ja dat kan. Allereerst is het belangrijk om je te realiseren dat je afslankt doordat je permanente veranderingen maakt binnen je leefstijl. Dat betekent dat het juist een mooie gelegenheid is om te leren hoe je met dit soort ‘uitjes’ om kunt gaan zonder dat je meteen je doel(en) saboteert. Vandaag geef ik je 5 tips hoe je uiteten kunt gaan en toch kunt afslanken.

Plan het in

Als je weet dat je uiteten gaat kun je daar natuurlijk rekening mee houden. Ik adviseer mijn klanten altijd om de dag ervoor, erna en de dag zelf wat lichter te eten. Wanneer je uiteten gaat zit je namelijk zo over die 1000 kcal heen. Door daar 3 dagen voor uit te trekken kun je met kleine veranderingen zorgen dat die 1000 kcal er prima in passen.

Download hier 2 gratis e-books: 11 gezonde recepten voor iedere dag & ‘stop definitief met diëten’ 

Bekijk menukaart van te voren

Je kunt vrijwel op iedere website een menukaart vinden van het restaurant. Door van te voren de menukaart te bekijken neem je een hoop keuzestress weg. Beperk je keuze tot 2 verschillende gerechten zodat je gewoon op de avond zelf nog kunt kiezen waar je het meeste trek in hebt. Op iedere kaart zijn altijd wel opties te vinden die binnen jouw plan passen.

Ook kun je zo bepalen of je een voor- hoofd- en nagerecht neemt. Neem jij het liefst een steak, dan kun je prima nog een voorgerecht nemen als je de patatjes laat staan. Zie je dat je favoriete tiramisu op het menu staat? Ga dan voor een koolhydraatarmer hoofdgerecht en laat het voorgerecht voor wat het is.

‘Normale’ porties, zo min mogelijk overeten

Overeten doe je vrij snel als je uiteten gaat. De meeste hebben aan een hoofdgerecht al meer dan genoeg. Probeer je porties zo normaal mogelijk te houden. Zo laat ik standaard het brood staan en eet ik meestal maar een frietje of 3. Ook kies ik ervoor om vaak het hoofdgerecht niet helemaal op te eten zodat ik nog van een nagerecht kan genieten. Als ik met een vriendin uiteten ga, dan delen we vaak het toetje in plaats van dat we nog een heel toetje naar binnen proppen. Op die manier beperk je het overeten en dus de kcal. Daarnaast voel ik me na het uiteten ook een stuk beter dan wanneer ik veel te veel eet.

Ga niet met honger uiteten

Ga jij kapot van de honger als je de broodjes wilt laten liggen? Eet een half uurtje voordat je vertrekt nog even een bakje yoghurt. Dit verzadigd lang en neemt de ergste trek weg. Zo is het een stuk makkelijker om goede keuzes te maken en niet te overeten. Hoe meer trek je hebt, hoe makkelijker je namelijk te veel eet.

Kies wat je ‘echt’ lekker vindt

Als laatste wil ik je mee geven om ALTIJD te kiezen wat je lekker vindt. Ga alsjeblieft niet op een geitenkaas salade zitten kauwen als je liever een hamburger hebt. Stel jezelf de vraag op een schaal van 1-10 hoe blij je van het gerecht wordt. Is het gerecht lager dan een 8? Laat het dan voor wat het is. Zo is een brownie voor mij een absolute 9 terwijl sorbetijs voor mij echt niet hoger dan een 6 is. In dat geval neem ik dus veel liever een voorgerecht dan een nagerecht.

Vond je dit artikel leuk? Je kunt ons hier volgen op Facebook!

Zo krijg je automatisch een melding binnen als er weer een nieuw artikel verschijnt 🙂