slank afslanken vakantie

Deel I: tips om te genieten van je vakantie en toch slank te blijven

Het is weer juli en dat betekent voor de meeste van ons dat de zomervakantie in aantocht is. YES! Of toch niet? Voor veel vrouwen zorgt het voor een dubbel gevoel en dat snap ik. Want hoe zonde is het, wanneer je keihard hebt gewerkt aan een gezond en slank lijf waar jij je fijn in voelt, om vervolgens op vakantie er weer kilo’s bij te eten?

Juist, dat wil je niet en Guess what.. het hoeft ook niet. Gelukkig zijn er genoeg manieren waarop je kunt zorgen dat je ook tijdens je vakantie afslankt of je gewicht kunt behouden. Vandaag wil ik je in dit eerste deel inspireren om tijdens je vakantie in ieder geval aan voldoende beweging te komen. In deel II zal ik tips geven op gebied van voeding.

Baantjes zwemmen

Boek een hotel, resort of camping met een zwembad. Zeker in de warmere landen zoals Frankrijk, Spanje en Italië is het echt geen straf om het water in te duiken. Het beste werkt om ’s morgens vroeg, voordat de gillende bommetjes makende kinderen arriveren, je dag te beginnen met een aantal baantjes. Stel voor jezelf een doel of een tijd in en bedenk hoeveel dagen of wanneer je dat wilt doen. Bewaak dat momentje voor jezelf goed. Iedere dag 20 minuten zwemmen doet ook wonderen voor je kipfiletjes trouwens (mocht je nog op zoek zijn naar een goede motivatie, bij deze).

Ga watersporten

Vind je zwemmen saai en ben je op zoek naar een uitdaging? Google eens of er in de buurt van je vakantiebestemming een groot meer, rivier of strand is. Met watersporten zoals kanoën, surfen en suppen verbrand je ontzettend veel calorieën.

Swing je Kettlebel

Natuurlijk kun je ook je favoriete HIIT work-out meenemen maar doorgaans is het tijdens je zomervakantie toch regelmatig boven de 25 graden. Persoonlijk vind ik het dan geen goed idee om je hartslag zo omhoog te jagen. Een veel beter alternatief is de Kettlebel! De 2,4 en 6 kg varianten kun je zelfs spotgoedkoop bij de Action kopen. De Kettlebel is een ideale manier om in korte trainingen je hele lijf aan te pakken.

Parkeer je auto aan de buitenkant van de stad wanneer je een stad gaat bekijken

Zo pak je toch nog wat extra stappen mee want .. iedere stap telt 😉

Trek je wandelschoenen aan en ga op onderzoek uit

Ook als je wat minder avontuurlijk bent zijn er gelukkig overal wel kaarten te vinden met prachtige wandel- en fietsroutes.

Bouw vaste momenten in op de dag wanneer je wilt bewegen

Misschien vind je het heerlijk om ’s ochtends een rondje van 10 minuten te wandelen of doe je dat juist liever na het avond eten. Bedenk goed dat iedere dag ‘slechts’ 10 minuten wandelen al goed is voor meer dan een uur beweging per week.

Gebruik een mountainbike

Laat je auto wat vaker staan en pak de mountainbike. Ga je naar een leuk terrasje in de buurt? Super, pak dan je mountainbike in plaats van een taxi!