suiker kvw

Reactie op video ‘goede suiker bestaat niet’ van de Keuringsdienst van Waarde

Afgelopen donderdag plaatste de Keuringsdienst van Waarde een video op hun Facebookpagina. In deze video willen onderbouwen waarom zij vinden dat goede suiker niet bestaat.

Van een aantal scherpe klanten kreeg ik vragen naar aanleiding van deze video. Hoe kijk ik hier tegen aan? Helemaal leuk natuurlijk en daarom besloot ik (dit is een uitzondering) in deze blog een reactie te geven op deze video.

Voordat je dit artikel leest, raad ik je aan de video eerst te bekijken. Dat kun je doen door hier te klikken

 

Suiker = suiker

Laten we bij de daadwerkelijke boodschap beginnen. De Keuringsdienst van Waarde (hierna KVW genoemd) zegt dat de ene suiker niet beter of slechter is dan een andere vorm van suiker. Deze uitspraak is met twee argumenten onderbouwd. Het eerste argument is dat iedere suiker evenveel calorieën bevatten en daar hebben zij helemaal gelijk in. Alle suikers vallen onder koolhydraten en leveren per gram 4 kilocalorieën. Het tweede argument is dat de samenstelling van de suikers hetzelfde zijn. Alle suikers bestaan uit fructose en glucose. Hoewel de hoeveelheid fructose ten opzichte van glucose per suikersoort wel kan verschillen zou dat geen verschil maken qua gezondheidsvoordelen. En daar wordt het lastig want..

 

Glycemische index van suikers

In het kort is de glycemische index (GI) een maat waarmee aangegeven wordt hoe snel een koolhydraat in het bloed wordt opgenomen. In de volksmond ook wel de snelle- en langzame koolhydraten genoemd. Voeding met een lage GI-waarde veroorzaken minder suikerpieken en dus een stabielere bloedsuiker (bron). Een stabiele bloedsuiker is gezonder omdat je lijf je suikerspiegel door middel van hormonen zo stabiel mogelijk probeert te houden. Hoe hoger de suikerpiek, hoe harder je alvleesklier moet werken om insuline aan te maken om je bloedsuikerspiegel uiteindelijk weer stabiel te krijgen. Op het moment dat er veel insuline aangemaakt moet worden, is dit voelbaar door de bekende energie dips en hongersignalen. Hoe hoger de suikerpiek, hoe dieper het dal zal zijn door de hoeveelheid insuline. Bij een lage suikerspiegel kun je zelfs last krijgen van een ‘vreetkick’. Hoewel ‘suikerverslaving’ feitelijk niet bestaat kun je je voorstellen dat wanneer je in deze vicieuze cirkel terecht komt, het wél kan voelen alsof je slaaf van suiker bent.  Hoe zit dat dan met de verschillende soorten suiker? Volgens deze theorie maakt het wel degelijk uit of de GI van honing hoger of lager is dan die van witte kristalsuiker. Hieronder vind je een aantal vormen van suiker met bijbehorende GI (bron m.u.v. Palmsuiker en ahornsiroop)

 

Druivensuiker: 100

Dadels : 85

Honing: 73

Witte kristalsuiker: 70

Rozijnen: 65

Ahornsiroop: 54 (bron)

Banaan: 53

Appel & gedroogde abrikozen: 35

Palmsuiker: 35 (bron)

Aardbei: 32

 

Zoals je ziet, zit er wel degelijk verschil in de GI-waarden. Voordat je verder gaat lezen heb ik hier wel een paar kanttekeningen bij want… het hele ahornsiroop- en palmsuikerverhaal is nogal dubieus. Voor zover ik op internet zie, is er geen goed onderbouwd wetenschappelijk onderzoek die deze GI-waarden publiceert. Dan vraag ik mezelf af bij deze waarde, in hoeverre klopt dit? Daarnaast is goed om in gedachte te houden dat deze waarden gelden voor HELE rozijnen en HELE bananen. Wanneer je een banaan in de blender gooit, veranderd de structuur en door het verlies aan vezels, ook de GI-waarde (die wordt hoger).

Conclusie van argument twee is dus: er zit wel degelijk een verschil in 100 gram stukjes gedroogde abrikoos of 100 gram witte kristalsuiker. De vraag is alleen of de omvang van het verschil tussen deze suikers je gezondheidsvoordelen gaat opleveren, dat denk ik niet. 

 

Er zijn naar mijn mening wel degelijk belangrijke verschillen tussen suiker soorten die niet in deze video genoemd worden.

 

Van healthy baksels eet je minder snel door

Over het algemeen hoor ik van vrouwen die bij mij in de praktijk komen dat zij makkelijker maat kunnen houden met zelfgemaakte baksels met ‘suikervervangers’ zoals banaan, dan met een American chocolate chip cookie. Als je kijkt naar overgewicht en gezondheidsklachten dan is een overmaat aan suiker en calorieën de grootste boosdoener. Stel je voor dat een bananenbroodje gemaakt van havermout en banaan jou helpt om controle te kunnen houden over je porties, dan betekent dat er voor jou wel degelijk verschil zit in witte suiker of de suiker in een banaan.

 

Het geeft je een goed gevoel

Als ik aan een diehard healthy fan vraag waarom zij haar goodies zelf maakt, dan blijkt uiteindelijk altijd dat zij er een goed gevoel door krijgen. Het voelt voor hen veel beter om hun koekje gezoet met honing of dadels te eten dan met suiker en eerlijk gezegd snap ik dat. Inmiddels hebben zoveel van ons een negatieve relatie met witte suiker ontwikkeld, dat wij ons bijna schuldig voelen als er weet-ik-het-hoeveel gram witte suiker er in een taart gaat. Wanneer je in plaats daarvan een grote hoeveelheid honing toevoegt, heb je in ieder geval nog het idee dat er goede voedingsstoffen in zitten die wat aan jouw gezondheid bijdragen. Dit kan je de motivatie geven om met uitzondering te snoepen van dingen die gezoet zijn door natuurlijke smaakmakers. Hiermee omzeilen veel vrouwen hun grootste valkuil en dat is de gedachte ‘nu heb ik het toch al verpest’ en houden zij hun gezonde lifestyle veel beter vol.

 

Iets is beter dan niets

Ik krijg ook vrouwen in de praktijk die zelden of geen fruit eten. Ze vinden er simpelweg niks aan en eten het liever niet. Een banaan in de vorm van een plak bananenbrood of een smoothie met karnemelk en aardbeien wordt daarentegen dan vaak wel geaccepteerd. Persoonlijk ben ik heel erg blij als een klant van 1 stuk fruit per week naar 3 smoothies (per smoothie 2 a 3 stukken fruit) in de week gaat. Zou dat een smoothie met witte kristalsuiker in plaats van fruit zijn, dan gaat de vlieger niet op 😉

 

Algehele suiker-inname verlaagd

Wat ook interessant is, is dat vrouwen die kiezen voor suikervervangers zoals fruit en verschillende siropen wel bewuster kiezen dan voorheen. Zij kiezen vaak voor meer vetten en eiwitten in hun voedingspatroon en gebruiken de suikervervangers voor de koolhydraatrijke tussendoortjes. In principe kan dit dus net zo goed een tussendoortje met witte suiker zijn maar door de overtuiging dat suiker slecht voor je is, proberen zij dit over het algemeen zoveel mogelijk te vermijden. Het gevolg hiervan is dat de algehele inname van suiker lager is dan voordat zij anti-suiker waren. Hierdoor krijgen zij (onbewust) wel genoeg suikers binnen maar is hun voedingspatroon veel beter in balans.

 

Conclusie

Ik vind het een mooie video. Duidelijk en concreet uitgelegd wat suiker is en dat er feitelijk geen verschil zit tussen de soorten suikers. Hun beargumentatie klopt maar dekt wat mij betreft niet de hele lading. Sterker nog ik vind dat er voorbij gegaan wordt aan een heel belangrijk aspect en dat is: menselijk gedrag. Want de impact van hoe wij naar suiker kijken, hoe wij dit gebruiken en wat bepaalde overtuigingen met ons keuzes doen is enorm. Met dit artikel hoop ik te laten zien dat de wetenschap zwart-wit is maar niet hele plaatje. Ik zie eindeloze discussies op Facebook waarbij mensen elkaar in de haren vliegen om hun overtuigingen te verdedigen. Ik hoop van harte met dit artikel te laten zien dat ieder standpunt klopt. Voor iedereen werkt namelijk wat anders! Als het bakken van healthy baksels met bananen en honing er bij jou voor zorgt dat je de hele dag met eten bezig bent en juist meer eet… stop daar dan alsjeblieft mee. Witte suiker is immers net zo slecht/goed. Ben jij iemand die het gevoel van controle krijgt van het zelf bepalen hoeveel suiker je toevoegt aan je eten? Geeft het je een goed gevoel en blijf je er gemotiveerd door om gezond te eten? Ga er dan vooral mee door want uiteindelijk is dat het allerbelangrijkste.

Doe waar jij je goed bij voelt! Maak gezond leven leuk voor jezelf met honing, dadels of witte suiker 😉

 

deel dit artikel

 

 

 

 

Tags:
,