natuurlijke oplossingen schildklier

Natuurlijke oplossingen bij schildklierproblemen

Hoe werkt de schildklier

Om te weten hoe je iets blijvend kunt oplossen of herstellen, heb je niet alleen maar kant en klare oplossingen nodig maar is het goed om te weten waar het vandaan komt. Laten we beginnen om kort een blik te werpen op wat je schildklier is en wat het geinige orgaantje allemaal voor je doet.

schildklier natuurlijke oplossing

Om te laten hoe zien tof je schildklier er eigenlijk uitziet heb ik de afbeelding links van een andere website geplukt (bron)

Je schildklier ligt tegen je luchtpijp aan in je hals. Dit vlindervormig orgaan weegt zo’n 25 gram en is klein maar enorm krachtig.

Je schildklier is namelijk verantwoordelijk voor allerlei lichaamsprocessen waaronder je stofwisseling.  Doe jij alles wat je moet doen maar slank je niet af of kom je zelfs aan? De kans is groot dat er iets mis is met je schildklier.

In je hersenen bevindt zich de hypothalamus. Wanneer je hypothalamus een signaal krijgt, produceert hij THR. Vervolgens merkt je hypofyse (vlak onder de hypothalamus) op dat de verhouding THR en TSH uit evenwicht raakt en produceert de hypofyse TSH. Hierdoor wordt je schildklier op zijn beurt weer wakker geschut en produceert 2 verschillende hormonen. Het actieve en inactieve schildklierhormoon. De naam zegt het al. Je kunt alleen het actieve schildklierhormoon gebruiken. Daarom is met name je lever zo lief om wat inactieve schildklierhormonen om te zetten in actieve schildklierhormonen. Uiteraard is dit kort door de bocht uitgelegd maar is dit het meest relevante voor jou om nu te snappen.

Een echte regelneef

Als je door het bovenstaande verhaal nog geen warme gevoelens jegens je schildklier hebt gevormd, heb ik hier nog wat overtuigend materiaal. Check even wat je schildklier allemaal voor je doet:

  • reguleren van je stofwisseling
  • reguleren van je vochthuishouding
  • reguleren van je lichaamstemperatuur
  • reguleren van je spierspanning & gewrichten
  • reguleren van je hartslag
  • ondersteuning van de hersenactiviteit

 

Geen kleine jongen dus die schildklier!

 

Meest voorkomende oorzaken

  • jaren lang te weinig (meer dan 500 kcal onder je energie behoefte) eten
  • te kort aan bepaalde voedingsstoffen zoals jodium, zink, ijzer, selenium en tyrosine (aminozuur)
  • slecht werkende lever of nieren waardoor het niet actieve hormoon niet kan worden omgezet in een actief schildklierhormoon
  • bijnieruitputting, burn-out, overspannenheid of aanhoudende stress
  • auto-immuunziekte zoals Hashimoto waarbij een chronische ontsteking aan de schildklier zorgt voor een extreem vertraagde schildklier of het kan ontstaan door bijvoorbeeld bestraling
  • aangeboren afwijking

 

Op natuurlijke wijze je schildklier herstellen

Nou, hè hè. Daar zijn we dan eindelijk bij de oplossingen. Allereerst wil ik wederom het volgende benadrukken:

Bij een vermoeden van een trage schildklier bij jezelf of een ander. Ga eerst langs bij de huisarts voordat je aan zelfgenezing begint. 

In sommige gevallen zoals bij Hashimoto, een kapot bestraalde schildklier of een aangeboren schildklierafwijking heb je geen andere keus dan medicatie slikken. Dit vlindervormige orgaan lijkt schattig maar is levensbedreigend wanneer deze niet of nauwelijks werkt. Hoewel ik er altijd graag met een spoortje humor over schrijf doe je er goed aan je klachten en signalen serieus te nemen.

 

Trage stofwisseling door te weinig eten

Het is zaak dat je voor dat je gaat afslanken je stofwisseling verhoogt. Dit kun je doen door onder begeleiding (!) geleidelijk meer te gaan eten. Daarnaast is het enorm belangrijk dat je steeds meer spiermassa ten opzichte van vetmassa krijgt. In andere woorden een lager vetpercentage. Dit kun je doen door iedere dag minimaal 20 minuten te bewegen waarbij je hartslag omhoog gaat en door sporten te beoefenen zoals krachttraining maar ook cardio (in de periode van 4 december – 1 januari 2018 staat er een gratis work-out online op onze Facebook pagina!).

 

gratis e-book afslanken
5 strategieën voor een blijvend energieker, gezonder & slanker lijf

Vraag hier jouw GRATIS e-book aan

!! tijdelijk beschikbaar

 

 

Te kort aan voedingsstoffen

Eet deze voedingsmiddelen die rijk zijn aan essentiële voedingsstoffen die de schildklierhormoon productie stimuleren:

  • brood (bakkers zijn verplicht hier jodium aan toe te voegen)
  • vette vis zoals makreel
  • garnalen
  • roomboter, kokosolie & olijfolie
  • yoghurt, kaas & ei
  • pompoenzaden & paranoten
  • zoete aardappel
  • kipfilet
  • avocado
  • paddestoelen

 

Trage schildklier door bijnieruitputting

Onlangs heb ik hier verschillende artikelen over geschreven. Ik verwijs je in ieder geval even door naar de volgende twee:

Eerste hulp bij uitgeputte bijnieren

De impact van voeding op mijn burn-out

 

Wat is af te raden?

Zoveel mogelijk bij de hormoon-, lever- en nier verstorende factoren weg blijven zoals:

  • Alcohol
  • Koffie
  • Nicotine
  • Suiker
  • Soja
  • Lijnzaad
  • Kruisbloemige groente soorten (bloemkool & spruitjes)
  • Eet je groente zoveel mogelijk gekookt (klein laagje water in de pan)

 

Pssssst… Als je dit artikel waardevol vindt voor je eigen gezondheid, help me dan vooral door dit artikel te delen via Facebook. Hierdoor hoop ik zoveel mogelijk vrouwen te bereiken en ook hen een duwtje in de goede richting (lees: richting een gezond, energiek en slank lijf) te geven.

deel dit artikel