suikervrij

Is suiker puur vergif?

Regelmatig zie ik ze voorbij komen. Verhitte discussies over het wel en niet nuttigen van suiker. Massaal zijn wij mensen wereldwijd in de afgelopen drie jaar ‘suikervrij’ gaan eten.

Suikervrij.. ja, denk je?

Als je geen idee hebt wat je aan het doen bent, je een gemiddeld kookboek of blog leest en gewoonweg de hype volgt zal je wellicht nog meer suiker binnen krijgen dan daarvoor.

Hoe dan, vraagt u mij? Ja daar kom ik zo op terug want ik dwaal af. Vandaag ga ik wat orde in de suikerchaos scheppen. Ik ga antwoord geven op de vraag of suiker vergif is, of suikervrij eten een goed idee is en handvatten hoe je kunt minderen met suiker.

Suiker en jij

Allereerst is het goed om te weten dat suiker een vorm van een koolhydraat is. Deze koolhydraten heeft je lijf nodig om noodzakelijk processen in je lijf zoals het functioneren van je brein op gang te houden. Best belangrijk dus. Op het moment dat koolhydraten je lijf betreden worden deze opgenomen in je bloed. Hoe snel dit is hangt af van het soort koolhydraat. Vandaag focussen we ons op de snelle koolhydraat: suiker. Terwijl het suiker in je bloed ronddobbert, krijgt je lijf een seintje en wordt er insuline aangemaakt die deze suikermoleculen uit je bloedbaan vissen om het allemaal een beetje in balans te houden. Op het moment dat ze uit je bloed zijn gehaald moeten ze ergens heen en worden ze omgezet in energie. Wij mensen hebben maar een bepaalde mate van energie nodig. Wanneer er genoeg energie is vrijgemaakt en er suikers ‘over’ zijn, zal er altijd een gedeelte omgezet worden in vet die in je lever wordt opgeslagen. Schrik niet, want dat is fijn voor karige dagen. Mocht jij je ineens op magicale wijze op een onbewoond eiland bevinden met weinig eten en drinken kan je lijf altijd aanspraak maken op dat kleine beetje vet. Dat heeft de natuur even goed geregeld.

Terug naar de overgebleven suikers. Het echte ‘probleem’ zit hem namelijk in de suikers die over zijn nadat je lijf al voldoende energie geleverd heeft en je lever-vet-opslag vol zit. Deze suikers worden omgezet in lichaamsvet die zich bij vrouwen graag nestelen rond de buik, benen en heupen. Dan heb ik nog niets gezegd over het hele ‘bloedsuikerspiegel’ probleem.

Doordat suikers zo snel in je bloed terecht komen zal je dit gaan merken in je energie. Ze zorgen voor een heftige stijging in je bloedsuikerspiegel en een net zo heftige daling. Dit merk je door bijvoorbeeld energiedips. Als diatbeet zijnde kan deze stijging en daling zelfs levensbedreigend zijn. Niet zo lekker dus.

In het kort betekent dit dus dat suiker een noodzakelijke bron van energie is die je lijf nodig heeft voor bepaalde lichaamsprocessen. Toch is een teveel aan suiker ongewenst en zeer belastend voor je lijf. Wanneer je te veel aan suiker binnen krijgt moet je lijf continue overdreven hoeveelheden insuline aanmaken en zal er energie in lichaamsvet worden omgezet wat uiteindelijk zelfs kan leiden tot overgewicht en andere (welvaart)ziektes.

Wat is dan het probleem?

Het probleem zit hem in de mate en de vorm waarin wij suiker anno 2017 nuttigen. Kijk, suiker blijft suiker. Of je nu een banaan of een lepel tafelsuiker eet: suiker is suiker. Toch zal je lijf de suiker uit de banaan anders opnemen dan die lepel tafelsuiker. Dat heeft voornamelijk te maken met de vezels die in die banaan zitten, die zorgen ervoor dat de suiker uit de banaan langzamer opgenomen wordt dan de tafelsuiker.

Het is dus logisch dat veel mensen de bewerkte/geraffineerde suikers om die reden laten staan. Toch is deze suiker in beperkte mate echt niet schadelijk. Ik ga er vanuit dat je organen prima het doen. Je lijf weet dan echt wel raad met welke vorm van suiker dan ook.

Zoals eerder benoemd is het een probleem wanneer je teveel suiker binnen krijgt. Nu is het moment dat ik even terug grijp op mijn eerdere opmerking ‘denk je suikervrij te eten, krijg je meer suiker binnen dan daarvoor’.

Stel je voor: je begint je dag met een lekkere fruitsmoothie met melk & honing, neemt tussendoor een appel met rozijntjes en luncht met een overheerlijk plakje dadel-bananenbrood met jam. Dan heb je om 13.00 uur al een enorme hoeveelheid suiker naar binnen gewerkt. Sterker nog je hebt bijna alleen maar koolhydraten gegeten. Niets suikervrij aan dus.

Hoe dan wel?

Ga allereerst eens na of je uberhaupt wel teveel suiker binnen krijgt. Ik hoop dat inmiddels duidelijk is geworden dat suiker geen gif is maar een teveel aan suiker wel. Vind je toch dat je teveel suiker binnen krijgt? Dan heb ik nog drie tips voor je om je suiker inname te verminderen.

  1. Leer onderscheid te maken in vetten, eiwitten en koolhydraten*.
  2. Eet voornamelijk complexe koolhydraten en verminder je snelle koolhydraat inname.
  3. Ga geen suikervervangers gebruiken. Suiker blijft suiker.
  4. Haal je ‘suiker’ uit fruit (geen smoothie) en beperk geraffineerde suikerbronnen tot bijvoorbeeld het weekend als uitzondering.
  5. Combineer je koolhydraat in een maaltijd met een vet- en eiwitbron. Op deze manier veranderd de snelheid van de opname van de koolhydraten/suikers.

*Vind je het lastig om deze kennis in de praktijk te gebruiken? Denk je kennis te hebben maar weet jij je toch geen raad in de supermarkt? Wellicht is het premium pakket iets voor jou. We kijken samen naar wat je al weet en scheppen orde in de chaos aan kennis. Ook krijg je praktische handvatten en concrete tips zodat jij weet hoe je deze kennis kunt toepassen in jouw leven.