voeding bij burnout

De impact van voeding op mijn burn-out

Verdorie, daar ga ik weer. Langzaam maar zeker sluipen die oude gewoontes er weer in.

Opeens zit ik weer tot 21.00 uur ’s avonds te werken en ‘moet’ ik nog even Netflixen want anders kan ik niet slapen. Opeens realiseer ik me dat ik gierende trek heb … in chocolade. Voor ik weet ga ik weer na middennacht met een buikje gevuld met zoetigheid naar bed met als gevolg dat ik de volgende dag niet uit bed kan komen.

Dit is een aannemelijke situatie. Dat weet ik omdat dit een gemiddelde situatie was zo’n 2 jaar terug. Het ging goed en dan viel ik weer (een stukje) terug, ging grenzen stellen en voelde me weer beter. Beter bekend als de vicieuze cirkel.

 

De impact van voeding op mijn burn-out klachten

Vandaag wil ik iets vertellen over hoe groot ik de impact van voeding op mijn burn-out heb ervaren. Simpelweg omdat ik merk dat er een behoorlijk groep mensen (met name dames) met een op hol geslagen cortisolproductie rondhuppelen op deze aardbol en eigenlijk niet weten hoe voeding hen kan helpen bij deze hormonale disbalans.

 

Een beertje minder alstublieft

Wellicht denk jij nu ‘ja super leuk dit allemaal maar gedragspatronen doorbreken is veel belangrijker’. Allereerst: chapeau, als dat jouw gedachte was, dan ben je al een heel eind op weg naar een gezonder lijf. Ten tweede: je mist wel een essentieel inzicht. Als er iets is waar ik me over verbaasd heb dan is dat wel hoezeer voeding onze gedachten en emoties controleren. Zijn jouw darmen niet blij? Dan ben jij ook niet blij! De laatste jaren is natuurlijk al steeds meer aan het licht gekomen dat je weerstand valt en staat met de gezondheid van je darmflora. Voedingsmiddelen als frituur en slagroomtaart zijn niet alleen uitermate ongezond maar hebben dus ook indirect een mega invloed op jouw humeur. Ik heb de neiging om naar zoet en zout te grijpen tijdens een terugval. Bij enige vermoeidheid moet ik echt GEEN chocolade in huis halen want anders is die reep van mij (wat soms niet erg is maar iedere dag wordt toch wel een ander verhaal). Mijn lijf schreeuwt om snelle suikers maar als ik die vervolgens te veel eet dan veranderd langzaam mijn emotionele weerbaarheid. Ineens zie ik allerlei beren op de weg. Ga ik me druk maken of mijn klanten wel tevreden zijn en of ik mijn bedrijf wel jarenlang succesvol zou kunnen runnen. Eerlijk waar, dit zijn dingen waar ik normaliter wel bij stil sta maar me geen zorgen over maak. Meer dan je best kun je namelijk niet doen maarja… wanneer die suikers de boel overnemen, ontstaat er geleidelijk aan een file aan beren op mijn hoofdweg. Nog bizarder (dat is geen woord maar je snapt wat ik bedoel) is het feit dat als ik vervolgens weer een paar dagen gezonder eet (met name vetten) ik mentaal direct veel weerbaarder ben en die beren op topsnelheid via de vluchtstrook de boel verlaten.

 

Vol suiker klopt het hart

Een ander zeer naar gevolg van te veel suiker en transvetten zijn de lichamelijke klachten. Niet te missen en met stipt op nummer 1 is uiteraard de schommelende vermoeidheid. Dit valt te wijten aan de schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Hier schreef ik eerder over in dit artikel. Waar ik ook last van kreeg was gierende honger, echt de hele dag, duizeligheid, misselijkheid en hartkloppingen. Zeker als je nog vol in burn-out zit kun je deze klachten drastisch verminderen met het boycotten van onder andere suikers. Hoe meer je hersteld, hoe weerbaarder je weer bent tegen caffeïne, suiker en transvet.

 

Hè hallo zwemband

Suikers, insuline, cortisol ik ga je details besparen maar deze makkers hebben de gewoonte om samen te werken aan een zwembandje. Precies. Daar. Bij. Je. Navel. Volgens mij everybody’s favorite toch? Voor mij in ieder geval reden genoeg om toch zoveel mogelijk te kiezen voor onverzadigde vetten, eiwitten en langzame koolhydraten. Als je het zwembandje al hebt of je bent uberhaupt wat kilo’s aangekomen (voor de Belgen onder ons: ik bedoel bijkomen) dan kun je ervaren dat je deze maar moeilijk kunt verliezen. Je lijf houdt deze vetvoorraad lekker stevig vast. Je kunt dus diëten wat je wilt maar eerst moet die cortisolwaarde en insuline aanmaak goed zijn. Het enige wat je nu kunt doen ter voorbereiding voor afslanken is kappen met de snelle koolhydraten, vooral NIET gaan overeten (schep gewoon 1 keer op joh), verminder je stress chronisch en ga lekker wandelen. Als het je niet lukt om van je zwembandje af te komen… je weet me te vinden;)

 

P.S. volg je de Facebook pagina al?? Zo blijf je op de hoogte van de wekelijkse blogs (+ extra’s zoals LIVE te volgen work-outs voor meer energie)

Klik hier om naar de Facebook pagina te gaan

Zie je zo??