slank afslanken vakantie

Deel II: tips om te genieten van je vakantie en toch slank te blijven

In deel één hebben we het gehad over hoe je aan voldoende beweging tijdens je vakantie kunt komen zonder dat je je daarvoor in een gym in het zweet hoeft te werken (lees hier het eerste deel). Vandaag wil ik je graag inspireren hoe je op gebied van voeding keuzes kunt maken waardoor je tijdens je vakantie afslankt en op gewicht kunt blijven.

Kijk eens kritisch naar tradities

Hier wil ik mee beginnen omdat ik ongelofelijk veel mensen ken die zakken met snoep, chips, koek, blikjes Cola, Fristi, ijsthee en oja, wat dacht je van een schepzak met allerlei soorten drop, meenemen voor onderweg. Vraag jezelf eens af wie je daar nu echt een plezier mee doet en wat het je waard is. Is het echt het eten en drinken wat de reis gezellig maakt? Of zijn er misschien ook non-food dingen die je mee kunt nemen zoals een leuke CD of wat dacht je van het Flow-vakantieboek? Ik zeg niet dat je gedurende de reis op een wortel moet gaan zitten kauwen maar wellicht kun je wel al wat keuzes maken. Kies iets uit wat je het allerlekkerste vindt en houdt het daarbij. Zorg voor de rest van de reis voor vullende en voedende maaltijden.

Neem zoveel mogelijk gezonde ‘basis’ producten mee

Bijvoorbeeld crackers (blijven lang goed), kaas, granola, hummus, pindakaas, noten, speltpasta, een emmer Griekse yoghurt en zilvervliesrijst. Afhankelijk van het vakantieland is het handig om wat van deze dingen mee te nemen. Zo zou ik zeker weten mijn geliefde Fjord-crackers meenemen naar Frankrijk maar zou ik dan weer liever pindakaas meenemen naar Zweden. Zo heb je altijd een gezonde basis voor een makkelijke maaltijd, zelfs op vakantie.

Ontbijt zoals je thuis doet

Het ontbijt is de meest makkelijke maaltijd waarbij je gezonde keuzes kunt maken. Ben je op de camping? Ontbijt dan lekker met yoghurt en granola (want die heb je natuurlijk mee). In een hotel? Daar hebben ze vast ook yoghurt en wat fruit. Hiermee leg je een gezonde basis voor de dag.

Drink alleen ’s avonds alcohol

Een grote valkuil voor veel mensen is dat zij te vroeg beginnen met een biertje of een wijntje. Want na de eerste roept de tweede.. en tsja na die tweede is die derde ook nog wel erg lekker. Toch is alcohol een enorme dikmaker. Spreek met jezelf af dat je pas na een bepaald tijdstip voor een wijntje of een biertje kan kiezen.

Koop geen supermarkt-troep

Naar Italië gaan en jezelf geen ‘gelato’ gunnen is bijna misdadig. Het is ook een absolute misvatting om te denken dat dat niet meer zou kunnen. Toch is het wel belangrijk dat je wel keuzes maakt. Ook op vakantie is de 80/20 regel gewoon nog toe te passen. Ik raad mijn klanten altijd aan om te kiezen voor kwaliteit. Laat die supermarkt koekjes lekker in de rekken liggen en kies in plaats daarvan voor ‘echt’ Italiaans ijsje. Ga er maar vanuit dat een bolletje ijs gemiddeld zo’n 100 kcal is. Een prima tussendoortje dus;)

Kies voor fruit en noten als tussendoortjes

Gelukkig is het fruit nergens lekkerder dan in Frankrijk. Maak daar gebruik van! Een kleurige fruitsalade tussen het zwemmen door, daar wordt toch iedereen blij van? Trek in iets hartigs? Kies voor zoute noten of olijven.

Beperkt keuze als het gaat om avond eten?

Of je nu kampeert, bij een hotel buffet staat of uiteten bent, je kunt altijd keuzes maken. Laat gefrituurde dingen zoveel mogelijk voor wat het is en ga voor de lokale delicatesse. Op de camping kun je altijd kiezen voor soep, speltpasta met groenten, tapas met kazen, olijven en andere lekkernijen of vis met groenten. Bij ieder buffet valt groente te krijgen. Combineer dat met een eiwit- (kip, bonen, kaas etc.) of koolhydraatbron (pasta, rijst, aardappelen etc) en je zit goed. Schep één keer je bord goed vol en laat het daarbij.

Boven alles is het natuurlijk belangrijk dat je vooral geniet van je vakantie. Door van te voren na te denken over welke keuzes je kunt maken bespaar je jezelf een hoop vakantiestress- en kilo’s. Kies vooral voor dingen waar jij je fijn bij voelt. Ik zie te vaak dat vrouwen dwangmatig in de hitte gaan hardlopen omdat zij bang zijn dat hun eerdere werk (conditie of strak in je vel zitten) door de vakantie ‘verpest’ wordt.

Hopelijk heb ik je met deze twee artikelen kunnen inspireren om vol vertrouwen van je vakantie te gaan genieten.