opgejaagd

DE ONDERSCHATTE DIKMAKER VAN DE 21E EEUW

Dat een gezond, fit en slank lijf niet alleen met voeding te maken heeft wordt gelukkig voor steeds meer vrouwen duidelijk. Toch merk ik in mijn praktijk dat er één factor onvoldoende serieus genomen wordt.

Het is niet alleen een dikmaker maar wat mij betreft ook de nummer één ziekmaker van de 21e eeuw.

Stress

Voordat je dit artikel weg klikt omdat je denkt geen stress te hebben… guess again. Juist vrouwen zijn zo gewend aan stress dat zij dit gemakkelijk aan de kant schuiven of het niet eens als stress herkennen. In dit artikel hoop ik je duidelijk te kunnen maken hoe belangrijk stress of eigen ont-stressen is, hoe je het kunt herkennen en wat je eraan kunt doen.

Stress en buikvet: zo werkt het

Boven op je nieren zitten bijnieren. Deze bijnieren maken het hormoon cortisol aan. Cortisol heb je nodig wanneer je lijf in actie komt bijvoorbeeld al bij het opstaan maar ook tijdens een flinke ruzie. In principe is dit dus een gezond proces. Helaas ervaren wij tegenwoordig zoveel stress door bijvoorbeeld deadlines, een volle agenda, een baan die je niet leuk vindt of een ongelukkige relatie waardoor er chronisch te veel cortisol wordt aangemaakt. Dit kan uiteindelijk zelfs leiden tot uitgeputte bijnieren waarbij je bijnieren helemaal geen cortisol meer aanmaken (burn-out).

Wanneer er cortisol wordt aangemaakt tijdens een stressvolle situatie maakt je lijf ‘extra’ energie beschikbaar die je direct zou kunnen gebruiken om te gaan rennen, vluchten of vechten. Deze fight, freeze or flight reactie is een biologisch proces die onze voorvaderen in berenvellen nodig hadden om te kunnen overleven. Echter maken wij deze ‘energie’ vaak ten onrechte vrij omdat we er tijdens een ruzie niet direct op los knuppelen of drie bosjes verder sprinten maar in plaats daarvan met elkaar praten, toch? Deze vrijgemaakte energie is als het ware ‘over’ en wordt vervolgens opgeslagen als vet. Dit vet slaat ons lijf met name rondom de torso op en ken je waarschijnlijk als het zwembandje.[1]

Daarnaast zijn heel veel vrouwen emotionele eters. Stress zorgt vaak voor een toegenomen behoefte aan zoet. Wanneer je hier aan toegeeft zorgt het voor nog meer vetopslag dan dat het biologische proces al doet. 

Herken jij stress? 8 symptomen

  • Hoofdpijn
  • Vaste schouders en nek
  • Slaapproblemen
  • Opgejaagd gevoel
  • Prikkelbaar
  • Overeten
  • Maaltijden overslaan
  • Moeite met concentreren

 ont-stressen

Zo kun je ont-stressen

Het beste is om je stressbronnen te herkennen en te onderzoeken. Is het mogelijk om deze situaties stressvrij te maken of zou het beter zijn om ze helemaal uit je leven te bannen? Regelmatig een rondje wandelen breekt het stress hormoon cortisol af waardoor je lijf en hoofd ont-stresst. Sporten zoals hardlopen kunnen juist stress-reacties veroorzaken. Probeer daarom juist ONTSPANNEND te bewegen in plaats van excessief. Daarnaast zorgen bepaalde voedingskeuzes ook voor een stress reactie in je lijf. Zo kun je het beste alcohol, koffie, chocolade en andere bewerkte zoetigheid met mate kiezen. Als laatste zou ik je willen meegeven om in ieder geval één moment in de week te reserveren voor jezelf. Al is het maar een half uurtje waarbij je in bad gaat en niemand je stoort. Regelmatig een diepe ontspanning werkt ontzettend goed tegen stress EN bij afslanken.

[1] Dubber, M (2016), Het energieke vrouwen voedings kompas (2e druk p 86) Utrecht/Antwerpen: Kosmos Uitgevers