5 tips voor meer energie

5 dingen die je NU kunt doen voor meer energie

Kun jij wel wat extra energie gebruiken? Voel je je futloos, uitgeput en merk je dat je steeds minder energie hebt voor leuke dingen?

Vandaag geef ik je 5 tips hoe je binnen no-time meer energie kunt krijgen.

Eet (precies) voldoende

Je weet vast wel dat als je chronisch te weinig eet dat je lijf geen energie meer heeft. Je krijgt het koud, voelt je slap en futloos. Een duidelijk signaal van je lijf dat je meer mag gaan eten. Anderzijds zorgt te veel eten ook voor een gebrek aan energie! Huh? Wat? Jazeker! Ken je die enorme dip na je (avond)eten? Grote kans dat je te veel gegeten hebt. Je lijf moet super hard werken om al dat voedsel te verwerken en daar heeft hij je laatste restje energie voor nodig. Door precies voldoende te eten (neem dit met een korreltje zout. Het gaat niet om een kcal meer of minder. Denk eerder aan 100 kcal meer of minder ;)), zal je je veel energieker gaan voelen.

Ga voor een stabiele bloedsuikerspiegel

Dit kan ik het beste uitleggen aan de hand van een illustratie. Komt ie:

bloedsuikerspiegel

In de bovenstaande afbeelding zie je de bloedsuikerspiegel van een Rietje. Je ziet ook wat Rietje gegeten heeft. Je kunt zien dat de pieken soms behoorlijk ver onder de 0-lijn dalen. Dit is het moment dat Rietje een ‘dip’ voelt en trek krijgt. Hoe dieper het dal, hoe meer trek Rietje zal hebben in snelle koolhydraten zoals chips of chocolade. Je ziet ook dat er pieken zijn. Op het moment dat Rietje eet zie je het gehalte in haar bloedsuikerspiegel stijgen. Hoe snel en hoe veel is afhankelijk van wat je eet. In dit geval zie je een serie van pieken en dalen die elkaar relatief snel opvolgen. Dit is een instabiele bloedsuikerspiegel. Als je kijkt naar de boosdoener zie je veel bewerkte en suikerrijke producten zoals een krentebol, optimel en wat dacht je van (witte) pasta?

stabiele bloedsuikerspiegel

Hier zie je een andere dag van Rietje. Rietje heeft natuurlijk geleerd van het eerdere verhaal 😉 en besluit minder suikerrijke en bewerkte producten te eten. In deze afbeelding zie je een stabiele suikerspiegel. Er zijn minder pieken en dalen en ze volgen elkaar minder snel op dan op de vorige afbeelding. Met name het eten van langzame koolhydraten en voldoende eiwitten en vetten zorgt voor een rustige bloedspiegel. Hierdoor is Rietjes energie automatisch beter verdeeld en heeft ze het gevoel méér energie te hebben. Ook heeft Rietje minder snel trek tussen de maaltijden door. Als je namelijk voldoende eet en je hebt een stabiele bloedsuikerspiegel kun je in principe op 3 maaltijden per dag leven zonder tussendoor trek te hebben.

Check of je geen vitamine of mineraal te kort hebt

Zeker 20% van mijn klanten heeft in bepaalde mate een te kort aan vitamines en mineralen. Hoewel ijzer te kort niet veel voorkomt bij mijn klanten kan het wel een oorzaak zijn wanneer je te weinig energie hebt. Dit kun je gemakkelijk bij de huisarts laten prikken (naaldhelden: no worries! Gewoon een klein prikje in je vingertop;)).

Denk ook om je vitamine C. Vitamine C zorgt er namelijk voor dat het ijzer beter uit je voeding wordt opgenomen.

Maar ook vitamine B en in het bijzonder B12 voor vegetariërs en veganisten heeft invloed op je energielevel.

Als laatste, zeker nu de donkere dagen er weer aankomen, vitamine D! Met name ouderen hebben een te kort aan vitamine D. Merk je dat je veel binnen zit? Dan is het bij aanhoudende vermoeidheid zeker de moeite waar om je vitamine D te laten checken.

Zorg voor een regelmatig slaappatroon

Ik zie toch dat veel mensen dit niet serieus genoeg nemen. Slaap is zo ontzettend belangrijk. Slaap levert energie dus voldoende slaap is belangrijk maar… je kwaliteit is net zo belangrijk. 7 uur diep slapen is veel gezonder dan 12 uur in je REM slaap blijven hangen. Hier kun je onvoldoende energie uit halen. Bovendien verwerk je veel indrukken, psychische- en emotionele belasting ’s nachts. Doe je dat onvoldoende? Dan heb je chronisch meer stress en stress vreet energie.

Ga bewegen op matig-intensief niveau

Je hoeft niet persé te sporten maar een basisconditie zorgt voor meer energie. Dit kan tegenstrijdig voelen maar geef het eens drie weken een kans. Dagelijks bewegen bouwt je conditie snel op. Daarnaast is het stress verlagend, nogmaals: stress is de grootste energievreter. Doorbreek je concentratie om de 2 uur. Stop even met wat je aan het doen bent en ga bewegen. Je zal je al veel energieker en frisser in je hoofd voelen.