10 voordelen van koffie

De 10 beste redenen om koffie te drinken

Koffieliefhebbers opgelet! Vandaag een kort artikel met daarin 10 redenen waarom het juist enorm slim is dat jij dagelijks wat koppen koffie wegdrinkt.

 

10. Koffie houdt je gehydrateerd

Hoewel de meeste mensen juist denken dat koffie uitdroogt, is koffie juist een goede manier om je lijf te hydrateren. Onderzoeken hebben juist laten zien dat gematigde koffiedrinkers (3 tot 6 koppen koffie per dag) een soortgelijke hydraterende kwaliteit als water heeft.

9. Koffie helpt tegen hoofdpijn

Hoewel bij koffieafhankelijkheid hoofdpijn juist een afkickverschijnsel kan zijn, kan koffie ook hoofdpijn verminderen. Zo zou een bepaalde stof in koffie medicijnen sneller helpen absorberen waardoor je medicijnen sneller werken. Een andere factor is dat koffie de bloedvaten in je hoofd vernauwt. Hierdoor neemt de druk in je hoofd af en dat vertaald zich in het verminderen van de hoofdpijnklachten.

8. Koffie maakt je wakker

De nummer 1 reden waarom mensen graag ’s ochtends koffie drinken.

7. Koffie kan je slimmer maken

Koffie bevat cafeïne, het stofje dat de meeste mensen (her)kennen als de stof die je wakker maakt. Cafeïne heeft echter ook nog andere functies. Zo blokkeert cafeïne een bepaalde remmende neurotransmitter in de hersenen waardoor andere neurotransmitters zoals de bekende dopamine een verhoogde dosis kunnen afgeven. Dit stimuleert bepaalde cognitieve processen zoals humeur, concentratie, reactiesnelheid en het algeheel cognitief functioneren.

6. Koffie bevat goede voedingsstoffen

Koffie is ook nog eens gezond! Hoewel het geen kcal bevat, bevat het wél goede voedingsstoffen. Enkele voorbeelden zijn: B2, B5 & magnesium.

5. Koffie kan je beschermen tegen dementie

Onderzoeken laten zien dat koffiedrinkers maar liefst 65% minder risico lopen op het krijgen van dementie!

4. Koffie is een uitstekende oppepper voor het sporten

Vergeet alle poeders, energy drankjes en andere oppeppende middelen. Een kopje koffie voor het sporten geeft je precies de kick die je nodig hebt en daardoor je training vol kunt benutten.

3. Koffie is een goede bron van antioxidanten

Om veroudering tegen te gaan of in andere woorden: er langer jong uit te zien, wordt er veel gesproken over de antioxidanten. Dit omdat deze antioxidanten de vrije radicalen tegen gaan die celschade aan onder de huid tegen gaan. Deze celschade aan de huid kennen wij als rimpels en pigmentvlekken. Uit onderzoeken blijkt dat mensen met een Westers eetpatroon meer antioxidanten uit koffie halen dan uit al het groente en fruit bij elkaar.

2. Koffie kan depressies tegengaan

Een bizarre hoeveelheid Nederlanders kampt op dit moment met depressieklachten of een daadwerkelijke depressie. Uit een onderzoek van Harvard University (2011) blijkt dat bij gematigd koffiedrinken je kans op een depressie met 20% verlaagd. Daarnaast bleek de kans op zelfdoding nog eens te verlagen met 50% bij een dagelijks koffie consumptie van 4 kopjes koffie per dag (bron)!

1. Koffie stimuleert vetverbranding

Het is niet voor niets dat veel afslank supplementen cafeïne bevatten. Cafeïne stimuleert namelijk zowel je spijsvertering als de vetverbranding. Zo blijkt cafeïne gedurende een korte periode na het drinken van koffie je stofwisseling met 3 tot 11% te verhogen (bron). Ook laten onderzoeken zien dat bij vrouwen met obesitas (BMI 30+) cafeïne de vetverbranding met maar liefst 10% verhoogd (bron). Bij langdurig en regelmatig consumeren van koffie nemen deze voordelen helaas wel af. Een mooie combinatie als je wilt afslanken zou zijn om een kopje koffie voor het sporten te drinken!

Cheers allemaal!